torsdag 22 maj 2014

Lennart



En plats att finnas på. 

Min präst till konfirmationen var fet och rödplufsig. Han hade en favorit som han brukade krama. En liten trind kille. Jag fick höra att han en gång hade ertappats med två småkillar i sitt badkar. Han blev också min lärare i religion i skolan på högstadiet. Han gjorde tydliga närmanden till mig. Jag tyckte att han var äcklig och visade det. Han gav mig min första och enda kvarsittning under skoltiden. Skälet var ”fniss under kristendomslektion”. Han sänkte mitt betyg från fem till tre. Jag hade en liknande konflikt med en kvinnlig lärare. Svenska var mitt paradämne. Min tidigare lärare som var författare hade uppmanat mig att välja samma bana. Han gav mig fem i betyg. Gun älskade mig. Hon var storbarmad i medelåldern. Ogift. Hon hade stora läppar och stor mun. Läppstiftet färgade alltid av sig på tänderna. Hon hängde sig över mig så ofta hon kunde. Jag kände hennes tunga bröst mot min nacke och kände hennes flåsande andedräkt runt mig. Hon kände säkert att jag tyckte lika illa om henne som hon tyckte om mig. Hon sänkte mitt betyg till tre.  

Lennart bodde på min gata. Han var utstött och mobbad. Han levde ensam med sin ängsliga överbeskyddande mamma. Tommy och jag bestämde oss för att ge honom en plats att finnas på. Tommy var liksom jag en cool kille. Hans föräldrar var speciella. Pappan var bilhandlare och sålde mercedesbilar. Han pratade med oss om tjejer. Tommy och jag tog med Lennart på allt vi kunde. Vi lyssnade på musik tillsammans och var med honom. En natt hade han hängt sig. Han hängde i en krok i köket. Det var ett hårt slag. Musikklassen var på turné till Norge. Vi skulle framföra sånger ur operetten Vita Hästen. När vi kom till strofen ”Kanske förlåter du mig när du hör att jag älskar dig”, vände hon sig om och såg mig in i ögonen. Gunilla. Den nätta och vackra. Gunilla kom in i mitt rum. Vi låg med varandra. Det var första gången för mig men inte för henne. Hon var ihop med Bengt, en äldre farlig kille. Hon hade gjort en abort i sjätte månaden med honom som ”pappa”. Han var hotfull mot mig. Gunilla och jag älskade överallt. Hon lärde mig allt vad en kvinna vill ha. Vi drunknade i varandra. En gång var vi högst upp på Ramberget. Jag lämnade henne utan att alls veta varför jag gjorde slut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar