Ism.
Kaninen Ida vaknade. Hon gäspade, och sträckte på sig, och
såg sig kring. Katten Jam var redan vaken. Han var högt uppe i varv. Han ville
genast fortsätta att berätta om religion, för Ida. Medan de klädde på sig
berättade Jam. Han fortsatte ivrigt att berätta om Islam. Så här lät det. Utanför de fyra kastnivåerna finns ”de oberörbara” – de kastlösa.
De arbetar med orena saker som ingen med kasttillhörighet befattar sig med,
t.ex. beredning av djurhudar och latrintömning. Idag kallas en oberörbar
vanligen för dalit, som betyder förtryckt. Ca 17-20 % av hinduerna är daliter,
och de kan utestängas från vissa utbildningar, bli förvägrade att hyra/köpa bostad
i många områden och kan vägras inträde i vissa tempel där daliter inte är önskvärda.
Mahatma Gandhi, som ledde indiernas obeväpnade kamp mot frigörelse och självständighet
från kolonialmakten genom ahimsa som ledstjärna, kallade de kastlösa för ”harijans”
– guds barn. Han kämpade bland annat emot fattigdom, för kvinnors rättigheter
och emot diskriminering på grund av kast. Frigörelsekampen gav resultat: Indien
blev självständigt 1947. Året efter mördades Mahatma Gandhi. Det är
idag förbjudet i lag att diskriminera någon på grund av kasttillhörighet i
Indien. Officiellt avskaffades systemet 1950, men i realiteten är systemet är
djupt rotat och lever kvar, framför allt på landsbygden.
Såväl barn som vuxna är
där noga med vem de kan och vem de inte kan umgås med, äta hos, bjuda hem och
tala med. Det är i princip otänkbart att gifta sig utanför sin egen kast och om
det görs kan paret fördrivas av föräldrarna och övriga lokalsamhället –
det har även hänt att paret dödats. I Indien är det vanligt att se kringströvande
kor i samhället, inte bara på landet utan även på gatorna i städerna. Det är
gamla, improduktiva kor som inte längre ger någon mjölk och som då släpps lösa
och får ströva runt tills de självdör. Det finns också härbärgen för sjuka och
herrelösa kor. Att döda en ko är absolut otänkbart för en hindu eftersom kon är
ett heligt djur som till och med står över människan i status. Man talar om
kons fem nyttigheter: 1) hon är mor till dragoxarna som används i jordbruk och
till transporter, 2) mjölken är en viktig proteinkälla, 3) smöret (ghee) används
i religiösa ritualer, 4) gödseln används som gödning, bränsle och byggnadsmaterial
och 5) urinen är renande. Hur man ser på gud/det gudomliga inom hinduismen
beror på vilken inriktning man har. Generellt kan man dock säga att gudssynen är
panteistisk, vilket innebär att gud genomsyrar allt. Brahman, världssjälen,
finns precis överallt: i minsta lilla sandkorn, sten, träd, djur och människa.
Hinduismen är även en polyteistisk religion med en enorm mångfald av gudar – flera tusen, eller
flera hundratusen som det hävdas ibland. En del gudar är väldigt små och
relativt okända och dyrkas kanske bara lokalt i någon by, medan andra är större
och kända bland alla hinduer. De tre största gudarna är Brahma, Vishnu och
Shiva. Brahma är
skaparguden och brukar avbildas med fyra ansikten. Han är känd och viktig men
inte särskilt dyrkad då han drar sig tillbaka efter sin skapelse och sedan förhåller
sig passiv till det skapade. Vishnu är däremot en populär och ofta tillbedd gud som upprätthåller balansen
i tillvaron och håller ordning i världen. Han avbildas ofta med en plym av sju
heliga kobror ovanför huvudet. Vishnu kan uppenbara sig som avatar – alltså födas
på jorden som människa – och detta har han gjort flera gånger, bland annat som
Krishna, Rama och Buddha. En del hinduer tolkar det så att Jesus var en av
Vishnus avatarer, och man tror att Vishnu i framtiden, om ca 427 000 år,
kommer att uppenbara sig som avataren Kalki och avsluta nuvarande tidsålder, för
att inleda en ny cykel av tidsåldrar. Guden Shiva är också populär och tillbedd. Han
brukar avbildas med en kobra runt halsen, en treudd i handen och ett leopardskinn
runt höfterna.
Ibland avbildas han som dansaren Nataraja i en ring av eld. Han är
ganska komplicerad då han står för både förstörelse och återskapande,
fruktbarhet och död, kaos och nyordning. När Shiva symboliserar manlig energi
har han sin motpol i Shakti – den kvinnliga energin. Shiva symboliserar också
det andliga och den sanna verkligheten medan Shakti symboliserar det världsliga
– illusionen Maya. Shivas hustrus mörka version är den brutala dödsgudinnan
Kali , avbildad med lång, röd tunga och avhuggna människohuvuden i händerna.
Då hon uppenbarar sig som god hustru till Shiva kallas hon Parvati. Shiva och
Parvati har en son tillsammans som har elefanthuvud och som är mycket populär.
Han kallas Ganesha. Tom vaknade. Gäspade och sträckte på sig. Kysste Agnes på
pannan, och tog av nattröjan. Satte på en ny. Jeansshortsen, svarta sockar. Himlen
var blå. Han tog på träningsskorna med kardborreband. Han öppnade försiktigt
dörren. Stängde den efter sig, och gick ned till de små. Älskade slutade han!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar