onsdag 4 mars 2015

Ism


Ism.

Kaninen Ida vaknade. Hon gäspade, och sträckte på sig, och såg sig kring. Katten Jam var redan vaken. Han var högt uppe i varv. Han ville genast fortsätta att berätta om religion, för Ida. Medan de klädde på sig berättade Jam. Han fortsatte ivrigt att berätta om Islam. Så här lät det. Utanför de fyra kastnivåerna finns ”de oberörbara” – de kastlösa. De arbetar med orena saker som ingen med kasttillhörighet befattar sig med, t.ex. beredning av djurhudar och latrintömning. Idag kallas en oberörbar vanligen för dalit, som betyder förtryckt. Ca 17-20 % av hinduerna är daliter, och de kan utestängas från vissa utbildningar, bli förvägrade att hyra/köpa bostad i många områden och kan vägras inträde i vissa tempel där daliter inte är önskvärda. Mahatma Gandhi, som ledde indiernas obeväpnade kamp mot frigörelse och självständighet från kolonialmakten genom ahimsa som ledstjärna, kallade de kastlösa för ”harijans” – guds barn. Han kämpade bland annat emot fattigdom, för kvinnors rättigheter och emot diskriminering på grund av kast. Frigörelsekampen gav resultat: Indien blev självständigt 1947. Året efter mördades Mahatma Gandhi. Det är idag förbjudet i lag att diskriminera någon på grund av kasttillhörighet i Indien. Officiellt avskaffades systemet 1950, men i realiteten är systemet är djupt rotat och lever kvar, framför allt på landsbygden. 

Såväl barn som vuxna är där noga med vem de kan och vem de inte kan umgås med, äta hos, bjuda hem och tala med. Det är i princip otänkbart att gifta sig utanför sin egen kast och om det görs kan paret fördrivas av föräldrarna och övriga lokalsamhället  – det har även hänt att paret dödats. I Indien är det vanligt att se kringströvande kor i samhället, inte bara på landet utan även på gatorna i städerna. Det är gamla, improduktiva kor som inte längre ger någon mjölk och som då släpps lösa och får ströva runt tills de självdör. Det finns också härbärgen för sjuka och herrelösa kor. Att döda en ko är absolut otänkbart för en hindu eftersom kon är ett heligt djur som till och med står över människan i status. Man talar om kons fem nyttigheter: 1) hon är mor till dragoxarna som används i jordbruk och till transporter, 2) mjölken är en viktig proteinkälla, 3) smöret (ghee) används i religiösa ritualer, 4) gödseln används som gödning, bränsle och byggnadsmaterial och 5) urinen är renande. Hur man ser på gud/det gudomliga inom hinduismen beror på vilken inriktning man har. Generellt kan man dock säga att gudssynen är panteistisk, vilket innebär att gud genomsyrar allt. Brahman, världssjälen, finns precis överallt: i minsta lilla sandkorn, sten, träd, djur och människa. 

Hinduismen är även en polyteistisk religion med en enorm mångfald av gudar – flera tusen, eller flera hundratusen som det hävdas ibland. En del gudar är väldigt små och relativt okända och dyrkas kanske bara lokalt i någon by, medan andra är större och kända bland alla hinduer. De tre största gudarna är Brahma, Vishnu och Shiva. Brahma är skaparguden och brukar avbildas med fyra ansikten. Han är känd och viktig men inte särskilt dyrkad då han drar sig tillbaka efter sin skapelse och sedan förhåller sig passiv till det skapade. Vishnu är däremot en populär och ofta tillbedd gud som upprätthåller balansen i tillvaron och håller ordning i världen. Han avbildas ofta med en plym av sju heliga kobror ovanför huvudet. Vishnu kan uppenbara sig som avatar – alltså födas på jorden som människa – och detta har han gjort flera gånger, bland annat som Krishna, Rama och Buddha. En del hinduer tolkar det så att Jesus var en av Vishnus avatarer, och man tror att Vishnu i framtiden, om ca 427 000 år, kommer att uppenbara sig som avataren Kalki och avsluta nuvarande tidsålder, för att inleda en ny cykel av tidsåldrar. Guden Shiva är också populär och tillbedd. Han brukar avbildas med en kobra runt halsen, en treudd i handen och ett leopardskinn runt höfterna. 

Ibland avbildas han som dansaren Nataraja i en ring av eld. Han är ganska komplicerad då han står för både förstörelse och återskapande, fruktbarhet och död, kaos och nyordning. När Shiva symboliserar manlig energi har han sin motpol i Shakti – den kvinnliga energin. Shiva symboliserar också det andliga och den sanna verkligheten medan Shakti symboliserar det världsliga – illusionen Maya. Shivas hustrus mörka version är den brutala dödsgudinnan Kali , avbildad med lång, röd tunga och avhuggna människohuvuden i händerna.  Då hon uppenbarar sig som god hustru till Shiva kallas hon Parvati. Shiva och Parvati har en son tillsammans som har elefanthuvud och som är mycket populär. Han kallas Ganesha. Tom vaknade. Gäspade och sträckte på sig. Kysste Agnes på pannan, och tog av nattröjan. Satte på en ny. Jeansshortsen, svarta sockar. Himlen var blå. Han tog på träningsskorna med kardborreband. Han öppnade försiktigt dörren. Stängde den efter sig, och gick ned till de små. Älskade slutade han!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar