Platon.
Kaninen Ida vaknade, ute på ön. Gäspade och sträckte på sig.
Satte sig upp i sängen. Hon hade sitt röda nattlinne, med volanger. Såg sig
kring. Katten Jam låg på sin plats och sov. Tom sov också. Låg bredvid Agnes.
Hon sov, liksom barnen. Idas kläder låg i fåtöljen. Hon steg upp och bytte till
en gul kjol, och en rosa blus. Knästrumpor. Vita med röda ringar på. Gick ut i
köket. Vidare till verandan. Matskålen var tom. Satte sig bekvämt, och tittade
ut. Det var tidig morgon. Solen hade just kommit upp över bergen. Hon tänkte på
vad Jam lärt henne om solen. Jam vaknade. Han krökte rygg, och sträckte på sig.
Såg sig kring. Idas plats var tom. Tog av pyjamasen. Satte på shortsen, och en
tunn tröja. Gick ut på verandan. Kramade Ida god morgon. Skålarna var tomma.
Berätta om filosofi bad Ida. Gärna svarade Jam. Han blev uppåt. Han berättade. Hos Platon tog filosofin form. Det har
till och med påståtts att filosofins fortsatta historia bara är fotnoter till
Platon. Platon växte upp i en aristokratisk miljö i Aten som vid denna tid styrdes
av de trettio tyrannerna. Till skillnad från hos tidigare filosofer finns
samtliga skrifter av Platon bevarade. Även detta har varit en bidragande faktor
till Platons framskjutna ställning i filosofihistorien. Det ovanliga med dessa
skrifter är att de är skrivna som dialoger,
där filosofiska spörsmål diskuteras mellan två eller flera kombattanter.
Böckerna är skrivna i litterär form och Platon brukar framhållas som ett
litterärt geni.
I dialogerna återfinns ofta Sokrates som dueller mot någon
sofist kring ett filosofiskt problem. Som berördes i artikeln om Sokrates är
det ofta oklart exakt vad som är Platons egna tankar och vad som referas till
Sokrates. Det kanske mest centrala hos Platon är den så kallade idéläran.
Idéerna som de framhålls i idéläran är allmänbegrepp. I idévärlden som kan
skiljas från sinnevärlden är till exempel en människa något som innehåller
människans idé om sig själv. Ett viktigt inslag i läran är att idéernas vara
överstiger tingens i form av sann existens. Denna kontrast utgår från att
idéerna till skillnad från tingen är eviga och oföränderliga, vilket enligt
Platon dessutom gör dem mer verkliga. Denna läras funktion och nytta var i hög
grad av dialektisk art: varje sak ges plats i en hierarkisk ordning. Men
idéläran innehåller också flera sidor, däribland en metafysisk. I dialogerna Faidon och Menon framställs idéerna som ursprungligen inneboende i
människan, men att de har gått förlorade i samband med födseln. Det är således
fördunklade och måste lockas fram på nytt – detta liknar det Sokrates i sin
egen filosofiska metod kallar ”förlossning”.
Människorna själva lever i en
skuggvärld där de sanna idéerna inte kan skådas. Detta kan endast filosoferna,
vilket leder oss in på ett av Platons mest berömda verk. I dialogen Staten för Platon fram att filosofer
bör styra staten, en slags ideokrati
alltså. Filosoferna äger sann kunskap till skillnad från vardagsmänniskorna som
bara har föreställningar. Hur Platon konkret tänker sig detta är en uppdelning
mellan tre samhällsklasser. Först en näringsklass bestående av jordbrukare,
köpmän och dylikt. Sedan finns även en klass med krigare som blir statens
skydd. Till sist finns de styrande i form av filosofer. I idéläran var det
godas idé det högsta och Platon ansåg att den samhällsstruktur som rådde inte
var kongenial med att strävan efter det godas idé. Filosoferna stod
följaktligen närmare idéerna och därmed det goda än vad kungarna gjorde. I
dialogen Timaios pratar Platon
om en ”demiurg” som skapare av världsalltet. Demiurg betyder ”hantverkare” på
grekiska och Demiurgen, som var en sorts Gud, skapade således inte världen ur
intet utan bringade bara reda ur den existerande oredan. För grekerna var synen
på världsalltet något som var oändligt och som alltid funnits i en eller annan
form. Denna värld är ingen produkt av slumpmässighet utan är ändamålsenlig.
Anledningen att den skapades var godhet och det goda var att bringa ordning ur
kaos. Därmed fanns också en lagbundenhet i till exempel planeternas banor i
rymden. Detta erinrar om Pythagoras syn på en värld ordnad efter matematiska
tal. Platons livsverk täcker de flesta filosofiska områden. Även om hans
idélära (en del tyder på att Platon under sina sista år delvis förkastade
denna), hans politiska visioner eller hans kosmologiska teorier inte fått något
större praktiskt genomslag har hans filosofiska arv fått omätbart inflytande. Sofisterna
hade ett pragmatiskt synsätt på filosofi och menade att retorik kunde vara lika
viktigt som insikt. De hade också en relativ syn på kunskap och moral, vilket
gjorde att många tog anstöt av dem. Sofism har idag en negativ klang och avser
spetsfundigheter utan vidare grund. Ett allmänt begrepp åsyftar snarare
kategorier av ting med gemensamma egenskaper än ett specifikt ting bestående av
sin materia. T.ex. inte en specifik stol utan alla stolar. Lysande tyckte Jam!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar