Rousseau.
Kaninen Ida och Katten Jam var i båten. De hade vaknat
först, och satt sig därute. Tom sov. Agnes och barnen sov också. Det var tidig
morgon. Båten hade en badbrygga där bak. Ida var sugen på ett morgondopp. Hon
hämtade bikinin. Tyst som en mus. Hon ville inte väcka någon. De kunde bli sura
då. Hon tog av pyjamasen, och satte på sin fina bikini. Hon undrade om inte Jam
ville bada? Jo, kanske lite senare, svarade han. Solen värmer inte riktigt
ännu. Det var en stor motorbåt. En Norsk Draco. Utrustad med två våldsamma
chevrolétmotorer. Den gick hur fort som helst. Jam och Ida brukade turas om att
sitta där framme när båten planade i fyrtio knop. Nu låg Jam i solsätet där
uppe, och värmde sig. Ida klättrade ut på badbryggan. Hon kände på vattnet, och
kastade sig i. Hon kunde nu simma ganska bra. Hon fick några kallsupar, och
simmade in mot båten igen. Jam såg på, från sin solplats. Kapellet var inte
uppe. Det hade inte behövts. Hon kom upp i båten, och torkade sig, med sin
badhandduk. Jag är sugen på frukost, sade hon till Jam. Sugen är bara första
bokstaven, svarade han. Tom sträckte på sig. Han gäspade, och vaknade. Han
satte sig upp, och såg på Agnes. Hon sov. I kojen bredvid låg barnen och sov.
Tom tog av pyjamasen. Han satte på sig ett par ljusblå kortbyxor, och en tunn
tröja. Svarta sockar, och träningsskor. Skorna med kardborreband. Han tog sig
ut i båten. Jam ville tala om filosofi igen. Han började.
Jean-Jacques Rousseau som föddes i
Genève blev berömd både som filosof och som författare. Bland hans kända
litterära verk återfinns brevromanen Julie
eller Den nya Heloïse (1761), den idéhistoriskt fascinerande Émile eller Om uppfostran (1762) om
pedagogik samt hans kanske mest lästa verk, självbiografin Bekännelser (1781). Hans kanske mest
inflytelserika filosofiska verk var Essay
om ursprunget och orsakerna till ojämnlikheten mellan människorna som
utkom 1755. I denna fanns Rousseaus politiska idéer framlagda. För Rousseau var
människan i naturtillståndet harmonisk, fri och frisk. Civilisationen däremot
har fördärvat människan. Det är från denna ståndpunkt Rousseau ofta
tillskrivits slagordet ”Tillbaka till naturen”. Detta citat återfinns
emellertid inte ordagrant i dennes skrifter, fast återspeglar väl en del av
hans tankar. Rousseau delar upp människans historia i olika faser. Första fasen
var ett oskuldstillstånd:
människan är på fri fot där endast sporadiska kontakter med andra från rasen
sker. Den andra fasen var ett första
samhällstillstånd: människan bildar familjer och bygger enkla bon i form
av hyddor. Detta var den lyckligaste perioden, men innehåller också fröet till
fortsatt utveckling som leder till en mer komplex samvaro. Vad som ofrånkomligt
med tiden utvecklas ur det första samhällstillståndet är ett beroende människor
emellan som gäller utbyte av tjänster och även upprättade känsloband.
Nu
förekommer också status som är hierarkiskt strukturerad bland människor. Vidare
följer en teknisk utveckling med jordbruk, vilket i sin tur leder till privategendom.
Privategendom är för Rousseau en styggelse och en slags fälla för människorna
som leder till en civilisation där naturtillståndet alltmer överges. Flera
tidigare filosofer – bland dessa kan nämnas Locke och Hobbes – antog en
ståndpunkt där ett samhällsfördrag hade både positiva och negativa konsekvenser
förenade då det trots sin onaturliga form gav skydd och trygghet åt
människorna. Rousseau menar att samhället är en apparat som gynnar de rika och
lurar de fattiga. Det är efter grundandet av ett samhälle som den moderna
civilisationens orättvisor, förtryck, krig och sjukdomar uppstått. Människan är
i Rousseaus ögon är god, men förstörd av samhället. I Émile lägger han sedan fram sin metod i form av uppfostran som
skulle bevara barnet god och okonstlad. Bland annat skulle barnet lära sig direkt
av naturen och inte av en vuxen som pekade på kunskaper. Rousseau presenterar
också – i Om Samhällsfördraget
(Du Contrat Social, 1762) – en
för honom bästa tänkbara värld. Detta är dock ingen återgång till ett
naturtillstånd – ”vägen tillbaka är stängd”. Vad det handlar om är i stället
att skapa den bästa möjliga gemenskapen och här står människornas vilja i
centrum. Den bästa av stater styrs av folket och deras ”allmänvilja”.
Allmänviljan presenterar Rousseau som en kollektiv vilja hos människorna som inte
tar miste. Detta är en något vag definition och medför också en problematik.
Rousseau gjorde en distinktion mellan allmänvilja och den totala summan av
allas enskilda viljor och i denna åtskillnad kunde allmänviljan rentav representeras
av en ”upplyst minoritet”. Rousseau närmar sig här en ideokrati. I ett
politiskt val handlade det om att rösta för det man visste var bäst för alla
och inte bara för sig själv i första hand. Över huvud var Rousseau kritiskt
inställd till partier eftersom de splittrar folket. Några stora privategendomar
finns heller inte i Rousseaus idealstat. Pengarna ska inte få makten, rikedom
finns endast i staten. Jean-Jaques Rousseau avled 1778 och var alltså inte vid
liv under den franska revolutionen. Inte desto mindre blev hans genomgripande
kritik av samhället ett föredöme hos de som ville störta makten. Han har också
förblivit en av de stora franska ”upplysningsfilosoferna” jämte Montesquieu
(1689-1755) och Voltaire (1694-1778). Mycket intressant Jam, tyckte Tom. Jam
var genast på bättre humör. Skall vi gå på promenaden nu, undrade Tom? Ida var
tyst. Trevlig idé, tyckte Jam. De gick upp i fören på båten. Tom tog tag i
repen och halade in båten mot land. Jam tog ett skutt. Ida kom efter. Är bara
universum viktigt, undrade hon? Tom tog ett skutt iland. Nej verkligen inte,
Ida, tyckte han. Det är viktigt för Jam. Därför blir det viktigt för oss.
Huvudsaken är att vi är vänner, slutade Tom!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar