Locke.
Katten Jam och Kaninen Ida satt under äppelträdet. Det var
en himmel av vita blommor. De satt i syrenbersån. Syrenerna var vita och röda.
Tom var också där. De var just klara med frukosten. Tom gick in med disken. Ida
såg sig runt. Ängen behövde slås. Gräset var högt. Ängsblommorna trivdes. Det
var hundkex och timotej, som stack upp. Blåklockor och gullmora bildade öar.
Rödklöver och violer fann platser. Toms vän hade byggt en Friggebod mot grannen
i väster. Den var rödlaserad med vita knutar. Den var redan fylld med grejer.
Mest skräp. Sådant man inte ville slänga, men egentligen inte behövde. Ängen
var fylld av rotskott från körsbärsträden. Ett päronträd hade de planterat. Ett
litet plommonträd trivdes, mot grannen i väster. Förutom Friggeboden fanns ett
litet gult uthus med spadar och trädgårdsgrejer. Det stora huset var klätt med
eternitplattor. Taket hade mörkt skiffer. De hade funderat på att bygga ut med
en veranda mot öster. Toms installationer vid trappan hade blivit fler. Två gamla
zinkspänner prydde nu också väggen. Grannen till öster hade en sagoträdgård.
Välskött med fruktträd och rosor i mängd. Toms kusin hade bott där. Nu var hon
borta, och endast maken fanns kvar. Jam ville tala filosofi. Han berättade. John Locke föddes i byn Wrighton, Somerset beläget i sydvästra England. Han blev
vida berömd på äldre dar främst tack vare två verk:
Två avhandlingar om regeringssättet (Two Treatises of Goverment) och En essay om den mänskliga kunskapsförmågan (An Essay Concerning Human Understanding),
båda verken utkomna 1690. Det finns något av det jordnära hos filosofen Locke.
Inte minst framkommer detta i hans syn på den mänskliga kunskapen. Den
mänskliga kunskapen är begränsad, vilket han illustrerar i liknelsen att
människan känner till lodlinans längd, fast inte havets djup. Den mänskliga
kunskapsförmågan sträcker sig kring dess nödvändiga domäner. Människan behöver
inte veta allt, bara vad som av praktiska skäl är viktigt att veta, såsom politisk
och social kunskap. Som svar på Descartes skepticism huruvida säker kunskap
över huvud kan existera, kunde Locke med stöd från utgångspunkten i hans
kunskapskritik svara att Gud har gett oss förmågan att känna till en viss
kunskap – alltså det som är nödvändigt för oss. Locke förnekar och att det
finns medfödd kunskap. Nyfödda barn kan inte veta något om matematik eller Guds
existens. Kunskap är enbart grundad på erfarenhet, ett synsätt som brukar gå
under namnet empirism. Lockes
var dock ingen utpräglad empiriker i det att han faktiskt gjorde en indelning
av kunskapen i tre nivåer – precis som Spinoza gjorde fast ur en annan
utgångspunkt. Den intuitiva kunskapen
kommer före vetenskapen och innefattar sådant som kallt och varmt.
Den demonstrativa kunskapen är sådant vi
kommer fram till genom analys och observation. Till sist finns den sensitiva kunskapen som leds av våra
sinnesintryck. Locke skiljer mellan primära och sekundära egenskaper hos
tingen. De primära egenskaperna är form, soliditet, rörelse, utsträckning och
antal. Dessa egenskaper hos tingen är oberoende oss, det vill säga den som
betraktar. De sekundära egenskaperna är sådant som färg, smak och lukt. Dessa
är till skillnad från de primära inte oberoende oss, utan i stället subjektiva
medan de påverkas av våra sinnesorgan. Det gröna är ingen objektiv egenskap hos
bladet, snarare något vi uppfattar genom vår synförmågas sätt att tolka. Denna
slags indelning som bukar benämnas kritisk
realism var något som redan Demokritos gett förord åt
och som definierades på nytt under 1970-talet. Locke har givits epitetet
"liberalismens fader". Något som vilar på hans verk Två avhandlingar om regeringssättet där
Locke fördjupar sig i förhållandet människa - frihet. Det är en slags frihet
som betonar den ensklida människans rätt till eget ägande och att det är
statens ansvar att värna därom. Locke försvarar äganderätten under vissa premisser.
Även om jorden tillhör alla gemensamt, har en människa rätt till resultatet av
sitt arbete. Om någon brukar ett stycke orörd jord genom eget kroppsarbete bör
denne också ha rätt till skörden.
Detta betraktelsesätt manar på intet sätt på
någon exploatering, Locke tilläger nämligen att förfarandet är rättmätigt
"så länge det finns tillräckligt många och lika goda ting kvar i gemensam
ägo för de andra". Makten får dock inte missbrukas, i sådant fall är det
legitimt att med alla medel göra uppror tills en ny balans infinner sig där
rättvisa återskapats. Jam höll med. Stigen slingrade sig fram. Det var
sankmarker. Träd var små och förkrympta. Kämpande mot vattnet. Ljung bredde ut
sig. Den blommade rosa och rött. Björkar var gula och tidigt höstlika. Buskar
av doftande pors fann platser här och där. Jam och Ida var vänner. Ingen hade
provocerat den andre. Ida förstod ändå vad som tryckte Jam. Jag behöver inte
någon hund, sade hon. Hon var så söt i sin blommiga sommarklänning. Bra,
svarade Jam. Jag har inget emot hundar, men tycker att vi har varandra. Det
räcker! Jag älskar er, slutade Tom!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar