söndag 30 november 2014

Sig


Sig.

Kaninen Ida vaknade. Gäspade och sträckte på sig. De var ute med segelbåten. Hon satte sig upp, och såg sig kring. Katten Jam sov. Det ryckte i morrhåren. Han drömmer nog om möss, tänkte hon. Hon hade sitt röda nattlinne på. Tom sov. Han vred sig i sömnen. Agnes sov. Barnen också. Hon steg upp, och bytte till en ljusgrön kjol, och en mörkgrön tröja. Gick ut och satte sig. Matskålen var tom. Hon tänkte på Toms arbetsliv. I skolan praktiserade han på bygget av polishuset. Han fick vara med en ingenjör. Lärde sig mycket om bygge. Det andra arbetet var på Mammans bageri. Han plockade skorpor i påsar. Där arbetade annars bara tanter. Sedan blev det hamnen. Första jobbet lossade han fiskmjöl. Säckarna sprack och det luktade där efter. På en bananbåt tjänade man bättre. Samtidigt med studierna var han teaterledare på en fritidsgård. Ungdomarna fick diskutera och improvisera. Efter det fick han mycket fortbildningsjobb på skolor och sjukhus. Några gånger sov han över hos en äldre sjuksköterska. Ibland hos klinikchefen. En rar kvinna. En gång var han med på hennes sommarställe. Hon hade äkta Karl Larssonmålningar på väggarna. Hennes Pappa kände honom ganska väl. 

När Eva skulle födas ville Tom ha ett fast arbete. Han blev lärare för struliga ungdomar på gymnasiet. Gruppen bara växte och växte. Det var ingen självklarhet fick han veta. Efter två terminer erbjöds han att få starta en ny verksamhet. En verksamhet för ungdomar som inte kunde vara i grupp. Han fick en syo, och tre kuratorer till hjälp. De startade i ett hörn av ett gammalt fint hus. Där hade Toms Mamma gått i skolan. Det låg en jazzklubb i huset. Efter några år fyllde de huset med verksamheter. Jam gäspade, och sträckte på sig. Han satte sig upp, och såg sig runt. Idas plats var tom. Han tog av pyjamasen, och satte på en blå tröja, och shortsen. Sockar, och träningsskor. Gick ut i båten. ”Hurra”, utbrast Ida. Hans skålar var tomma. Ida ville ta ett morgondopp. Hon bytte till bikinin. Satte sig på båtkanten, och kände på vattnet. Det var lagom och friskt. Hon kastade sig i. Gnistrande rent och klart. Bara lite för mycket maneter. Simmade tillbaks till båten, och kom upp. Hon var uppåt. Jag kan berätta om maneter, förklarade hon. Maneter är en klass inom stammen nässeldjur. Maneter lever i havet och har en livscykel som omfattar en växling mellan två olika utvecklingsstadium, ett fastsittande polypstadium och ett frisimmande medusastadium. 

Den frisimmande medusan är klockformad eller skivformad och består till stor del av vatten. Det som ger maneten dess form, bärande struktur, är ett hydrostatiskt skelett kallat mesoglea som innehåller vatten och kollagen. Munnen är placerad på undersidan och omgiven av ett antal munarmar och längs kanten finns en krans av tentakler. Maneter simmar genom att pumpvis, genom rytmiska sammandragningar av kroppshålan, åstadkomma en jetstråle som för dem i kroppriktningen, och de följer ganska passivt havsströmmar. Intressant, påstod Jam. Han var tveksam till vad han tyckte om Idas prat. Tom vaknade. Gäspade, och sträckte på sig. Satte sig upp, och såg sig kring. De smås platser var tomma. Tog av nattröjan, och satte på en ny. Shortsen och sockar. Träningsskor. Ida höll just på att tappa tålamodet. Hur länge tänker den fine herrn sova idag? Tom gick ut i båten. Välkommen, sade hon. Det är inte natt än åtminstone. Tom gick in igen. Han rotade fram mat till Jam, och Ida. Satte på vatten till kaffe. Serverade de små. Hällde upp mjölk till Jam. De åt under tystnad. Tom satte sig bekvämt med sitt kaffe. Smuttade sakta. Jam var klar med maten, och övergick till mjölken. Han sörplade. 

Jag vill tala om religion, sade han. Han började. Ursprunget till religionen voodoo kan spåras tillbaka till afrikanska religioner bland fon- och ewe-talande folk och är sannolikt flertusenårigt. Religionen är närmast att betrakta som en hybrid av en mängd traditioner och trosinriktningar vilket gör den mycket dynamisk och också ibland svår att få grepp om. Till Västindien kom voodoo med slavskeppen och fick snabbt fäste bland den ofria befolkningen. Även där fortsatte religionens former att utvecklas och fick snart starka inslag av katolicism. Till exempel börjar en vanlig haitisk voodooceremoni som en katolsk mässa och övergår alltmer till att anta formen av andedyrkan. Måhända är ursprunget till detta att de franska herrarna i kolonin St. Domingue, som Haiti hette fram till självständigheten artonhundra fyra, försökte undertrycka voodoo och tvångskristna sina slavar. För att undvika de straff som slavarna visste hotade om de avslöjades med att tjäna andarna försökte de kanske lura européerna genom att få ceremonin att se förvillande lik ut de riter som de "borde" ägna sig åt. Mycket intressant, tyckte Tom. Ida nös. Ni verkar vara goda vänner idag? Vi är alltid vänner, slutade de små!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar